Yolanthe Cornelisse

Muziek met Peuters

Bij mij leer je.

Ik maak muziek met peuters en kleuters. Plezier beleven door muzikale spelletjes met mooie en grappige materialen en zinvolle gebaren, wekt interesse. Kinderen vinden het heerlijk om zo met mij bezig te zijn.

Waarom heb je dit instrument gekozen?

Ik werk al jaren met volwassenen en kinderen met beperkingen vanuit het beleven van muziek. De overstap naar kinderen die makkelijk kunnen leren maakt het voor mij nog boeiender. Vanuit mijn opleiding als muziektherapeut zie ik ook nog extra mogelijkheden die samen musiceren biedt zoals het stimuleren van de sociale en emotionele ontwikkeling.

Wat vind je leuk aan lesgeven?

Samen muziek maken zorgt voor verbinding in een groep. Ik vind het leuk om mijn vaardigheden op een plezierige manier over te brengen met mooie en leuke liedjes, ondersteund door verschillende instrumenten zoals gitaar, ukelele of een kleine harp. Ik heb veel verschillende instrumenten die ik in de basis beheers en vind het leuk jonge kinderen daar kennis mee te laten maken.

Wat is je specialiteit?

Ik speel al bijna 50 jaar harp en heb voor veel mensen wat met mijn muziek kunnen betekenen. Ook zing ik al vanaf jong leeftijd en begeleid mijzelf met gitaar. Ik ben graag op uiteenlopende manieren creatief met muziek.

Wat zijn je hobby’s en interesses?

Zingen doe ik eigenlijk altijd, hardop of in mijzelf. Soms komt er een nieuwe melodie, die ik uitwerk tot harpmuziek in mooie boeken zodat ook anderen ervan kunnen genieten. Creatief bezig zijn met muziek en het bedenken en uitwerken van materialen om bij de liedjes te gebruiken vind ik heerlijk. Verder ben ik graag in de natuur en op het water in onze boot, samen met mijn vriend en hondje.

Welke muziek inspireert je?

Ik hou van uiteenlopende muziek, van klassiek tot pop en kinderliedjes. Muziek kan mij op verschillende manieren aanspreken; door de tekst, door de melodie of door de stemming. De ene keer luister ik naar up-tempo muziek onder het autorijden, de andere keer kies ik een meditatieve stemming en ook stilte vind ik heerlijk. Mijn zelfgeschreven harpmuziek is meestal geïnspireerd door beleving in de natuur.